måndag, juni 15, 2009

Jobb

Hej!

Hur mår ni? Jag mår sådär om jag ska vara ärlig.. Det känns som det har krypit i kroppen i två dagar nu för jag vet inte vad jag ska göra! På ett sätt tycker jag att det är skönt att inte ha något jobb, men ibland blir jag väldigt rastlös. Jag skulle vilja ha ett jobb att gå till där jag trivs! Jag har aldrig någonsin kännt på en arbetsplats: "Wow, det här är ju faktiskt roligt. Här trivs jag!". Jag vet inte om det är vanligt eller ovanligt att känna så, men jag skulle verkligen vilja gå upp på morgonen och tänka: "Yes, idag är det en till arbetsdag som ska avklaras med mina arbetskamrater!".

Jag är medlem i Norrköping kommuns vikariebank för förskola/skola då jag är barnskötare - och i morgon har jag fått mitt första pass för detta år. Eftersom jag har bott i Kalmar i början av detta år så har jag inte haft någon möjlighet att jobbat extra som vikarie, men nu i sommar har jag satt upp mig för tider varje dag! I morgon - torsdag har jag jobb, på en och samma skola vilket är skönt. Jag ska jobba på "Frita" - fritidshemmet.
Jag tycker att det kan vara helt okej att jobba så, men... Man flyttas till olika ställen JÄMT! Man får handskas med dålig personal, nya regler överallt, barn som skriker och bråkar, personal som inte är nöjd med en osv. Men hallå? Jag är ingen utbildad förskollärare/lågstadielärare? Jag gör så gott jag kan, men ändå får jag skit för det!
Det är inte lätt att leda en grupp på 10-20 barn som är i åldrarna 7-12. Dom bråkar, slåss, skriker, gapar och lyssnar inte ett skit! Jag är en sån person som är alldeles för snäll, jag kan verkligen inte bli arg! Visst, jag kan ryta i lite men dom hör ju på mig att jag inte låter lika arg som de andra lärarna..

I december förra året så fick jag ett vikariat på den skolan som jag ska jobba på i morgon! Jag skulle vara.........gympalärare! Hur tror ni det gick? Barnen åkte kundvagn inne i salen när jag kom på morgonen, dom bråkade och bara flamsade runt. Då för första gången fick jag nästan gråten i halsen och jag kände: "Jag klarar inte det här mer!". Jag tog mig igenom dessa 4 veckor med bravur, fick inte ens ett "Tack" när jag slutade.. Och dit ska jag i morgon, mm.. Jag hurrar ju inte direkt. Men jag känner att dessa tre dagar är snart över och då har jag tjänat ihop över 1000 kr.

Om fyra dagar är det midsommar! Jag tänker därför drömma mig bort lite dessa dagar och ta dom med en klackspark, precis som jag alltid har gjort!

Inga kommentarer: