tisdag, december 16, 2008

Flytta till Kalmar?

Som jag skrev i bloggen förra veckan så har jag kommit in på en högskola... Och det är inte mindre än högskolan i Kalmar, Turismekonomprogrammet. Vet knappt vad det är för något om jag ska vara ärlig.. Anledningen till att jag inte har skrivit någonting om detta är för att jag inte har tänkt något på det. Ville helt enkelt inte tänka på det.. Idag fick jag hem lite papper med information om terminstart osv. - Hjälp! tänkte jag. Jag har ju inte gett något besked än! Men jag läste papprena och det kändes verkligen i magen som att jag skulle börja plugga. Ska jag det? Åh, jag vet ju inte.. Har pratat med några personer som står mig nära och alla tycker att jag ska chansa. Vad har jag att förlora? Hemmet och familjen finns ju kvar som jag kan luta mig tillbaka till om jag skulle ångra mig.

Har läst informationen jag fick av studentkåren och det låter roligt. Detta är schemat för Introduktionsveckan aktiviteter:

Måndag 19/1: Upprop. Kalmar ESS har sittning, därefter är det kårkväll på Corehouse!
Tisdag 20/1: Novischmässa kl. 9-13 och välkomstceremoni kl. 11 i Corehouse. Du hälsas välkommen till högskolan, kan betala din kåravgift och träffa en del av alla dom föreningar som finns för studenter!
Torsdag 22/1: Studieförberedande föreläsning kl. 10-12, E212 Nisbethska.
Lördag 24/1: Kåren anordnar after-ski-sittning och kårkväll! Köp biljetter i god tid!

Turismekonomers framtid:

" Vill du bli VD för ett reseföretag, controller på ett flygbolag, key account manager på ett hotell, ekonomiansvarig för ett stort event, platschef hos en researrangör eller marknadsansvarig på en resebyrå? Turismekonomprogrammet ger dig goda förutsättningar att få jobb eller starta eget inom turismbranschen. ExamenUtbildningen leder till en generell examen på grundnivå, filosofie kandidatexamen med huvudområdet företagsekonomi eller ekonomie kandidatexamen med huvudområdet företagsekonomi.
Examen om 180 hp på grundnivå ger grundläggande behörighet till program på avancerad nivå."

"Det är bättre att chansa och ångra sig än att ångra att man aldrig chansade".

3 kommentarer:

Anonym sa...

Chansa. Börja plugga emme! Så jävla kul!! Låter som ett bra program med, väldigt bra!

Anonym sa...

Klart du ska ta chansen! En lärdom som e viktig i livet tycker jag: Utan offer, ingen seger! Du måste vara berädd att offra för att få de du vill helt enkelt:)
kram

Anonym sa...

Såg att du var inne hos Godfather och frågade om boende i De Svenska Mästarnas hemstad. Tips:
http://www.hik.se/pages/cgi-bin/PUB_Latest_Version.exe?allFrameset=1&pageId=5282&templateEnd=_student

Välkommen.

/Hemske