torsdag, april 16, 2009

Blev mamma - trots p-stav

Jag skulle precis gå och lägga mig innan jag halkade in på svt:s hemsida. Jag tänkte att jag skulle ha sett ett gammalt avsnitt av Barnmorskorna, men möttes av detta på första sidan. "Blev mamma - trots p-stav".
Det handlar om Jessica, 19 år som upptäckte att hon var gravid vid 16 års ålder genom en spark i magen. Hon trodde inte att det var möjligt eftersom hon hade satt in en p-stav. Det visade sig att det inte var någon riktig p-stav, utan en övningsstav. En stav som man kan sätta in i armen för att öva hur det känns att ha en.
När Jessica upptäckte att hon var gravid var hon i 5e månaden, hon hade alltså gått över halva tiden. Jessica och hennes pojkvän hade ett tufft beslut framför sig, men kom fram till ett beslut att behålla barnet. Jessica berättar att abort i 5e månaden inte var något att ens tänka på.

Snart tar hennes f.d klasskompisar studenten, själv lever hon med sin pojkvän och deras gemensamma 2,5 årige son, Wilmer.

Gu vad hemskt! Jag fattar inte hur detta får gå till? Tänk och sitta och titta på tv i soffan och sedan känna en spark i magen? Hon hade verkligen kännt en spark med handen. Man skulle ju verkligen inte förstå att man var gravid och det var ju just det Jessica inte gjorde..
Herregud, vad skulle man göra i en sån situation?
När hon berättar om hur livet skulle vara idag om hon hade gjort abort så börjar hon gråta och säger: - Då hade förmodligen inte jag heller levt idag.

Jag beundrar den här tjejen mycket! Åh, jag vill bara krama om henne.
Läs artikeln och se intervjun/filmen här!


Godnatt